ALGEMENE VOORWAARDEN YMKER HOSPITALITY.
Algemene voorwaarden en leveringscondities Ymker Hospitality
- Definities
Ymker Hospitality: het bedrijf Ymker Hospitality, ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer en gevestigd te Dronten aan het adres Hooiwagen 6.
Opdrachtgever: de partij – een natuurlijke persoon of rechtspersoon – die een overeenkomst sluit met Ymker Hospitality, of aan wie Ymker Hospitality een offerte heeft uitgebracht.
Overeenkomst of Opdracht: iedere mondelinge of schriftelijke overeenkomst die tussen Ymker Hospitality en de Opdrachtgever tot stand komt, elke wijziging daarvan of aanvulling daarop, en alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en uitvoering van die overeenkomst.
Partijen: Ymker Hospitality en Opdrachtgever samen.
Pakket: Een door Ymker Hospitality vastgestelde dienst zoals vermeld en beschreven op haar website en in de overeenkomst.
Maatwerk: Een door Ymker Hospitality op maat gemaakte overeenkomst op basis van wensen van de Opdrachtgever.
- Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding en offerte van Ymker Hospitality, en op iedere overeenkomst tussen Ymker Hospitality en een Opdrachtgever.
- De (eventuele) algemene voorwaarden of inkoopvoorwaarden van een Opdrachtgever zijn niet van toepassing.
- Een wijziging in deze algemene voorwaarden is alleen van toepassing als Ymker Hospitality de wijziging schriftelijk heeft bevestigd, en geldt alleen voor de opdracht waarvoor de betreffende wijziging is overeengekomen. Dat houdt in dat een Opdrachtgever geen rechten kan ontlenen aan de wijziging bij toekomstige opdrachten. Met “wijziging” wordt in dit artikel bedoeld: alle afwijkingen en/of aanvullingen op de bepalingen in deze algemene voorwaarden.
- Als één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden ooit geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Partijen zullen dan in overleg nieuwe bepalingen overeenkomen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling(en), die zoveel mogelijk aansluit(en) bij de oorspronkelijke bepaling.
- Als Ymker Hospitality van een Opdrachtgever niet steeds een strikte naleving van deze algemene voorwaarden vraagt, dan betekent dat niet dat de bepalingen van deze algemene voorwaarden niet langer van toepassing zijn. Ymker Hospitality heeft het recht om in andere gevallen wél de strikte naleving van deze algemene voorwaarden te vragen.
- Offertes en aanbiedingen
- Alle offertes en aanbiedingen van Ymker Hospitality zijn geldig gedurende 14 dagen na de offertedatum, tenzij er in de offerte een andere termijn wordt genoemd. Dat houdt in dat het aanbod van Ymker Hospitality vervalt als de aanbieding niet binnen die termijn door de Opdrachtgever is geaccepteerd.
- Een offerte of aanbieding vervalt in ieder geval als de aangeboden of geoffreerde dienst of producten in de tussentijd niet meer beschikbaar is/zijn.
- Een opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan een uitgebrachte offerte of aanbieding van Ymker Hospitality, als die offerte of aanbieding een vergissing of verschrijving bevat, die voor de Opdrachtgever kenbaar is of behoort te zijn.
- Aanbiedingen of offertes van Ymker Hospitality gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
- Als Ymker Hospitality in de aanbieding of offerte een samengestelde prijsopgave opneemt, dan kan Ymker Hospitality niet verplicht worden om een gedeelte van de opdracht te verrichten tegen een overeenkomstig gedeelte van de samengestelde prijs.
- Overeenkomst
- Als een Opdrachtgever een aanbod of offerte van Ymker Hospitality ongewijzigd accepteert, dan ontstaat er een Overeenkomst tussen Partijen. Een Overeenkomst ontstaat ook na een schriftelijke bevestiging daarvan van Ymker Hospitality, of als Ymker Hospitality al is begonnen met de uitvoering van de opdracht.
- Afspraken, toezeggingen en/of wijzigingen in de Overeenkomst zijn alleen geldig als deze door beide Partijen schriftelijk zijn bevestigd, of als Ymker Hospitality begonnen is met de uitvoering hiervan.
- Ymker Hospitality kan bij of na het aangaan van de Overeenkomst, en voordat zij de opdracht (verder) uitvoert, van een Opdrachtgever voldoende zekerheid vragen dat zij aan de betalingsverplichting en eventuele overige verplichtingen zal voldoen. Als een Opdrachtgever weigert om de gevraagde zekerheid te geven, heeft Ymker Hospitality het recht om de opdracht te weigeren.
- Verplichtingen van een Opdrachtgever
- De Opdrachtgever zorgt ervoor dat Ymker Hospitality tijdig beschikt over alle gegevens en bescheiden die nodig zijn voor een goede en tijdige uitvoering van de overeengekomen opdracht door Ymker Hospitality.
- De Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Ymker Hospitality verstrekte gegevens en bescheiden. Dit is ook het geval als de informatie via of door een derde partij aan de Opdrachtgever is verstrekt.
- De Opdrachtgever verstrekt aan Ymker Hospitality kosteloos en tijdig de goedkeuringen of vergunningen die nodig zijn voor het uitvoeren van de opdracht. Ook verstrekt de Opdrachtgever vrije toegang en/of doorgang tot de locatie waar de opdracht wordt uitgevoerd. Dat houdt in dat de locatie ook goed bereikbaar moet zijn voor alle middelen die Ymker Hospitality nodig heeft voor de uitvoering van de opdracht.
- De Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de geschiktheid van de locatie waar de opdracht wordt uitgevoerd. De locatie moet in ieder geval geschikt zijn voor het aantal personen dat aanwezig zal zijn op de locatie. Daarbij moet rekening worden gehouden met de brandveiligheid, eventueel vereiste vergunningen of ontheffingen en andere toepasselijke regelgeving. De kosten voor de locatie en de bijbehorende voorzieningen komen voor rekening van de Opdrachtgever.
- Het is de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever om op eigen kosten een KLIC-melding (WION-melding) te doen bij het Kadaster, maximaal 20 werkdagen en uiterlijk 3 werkdagen voor de uitvoering van de opdracht door Ymker Hospitality. De resultaten van deze KLIC-melding (WION-melding) worden door de Opdrachtgever dan uiterlijk 2 werkdagen voor de uitvoering van de opdracht aan Ymker Hospitality verstrekt. Dit om te voorkomen dat er tijdens de werkzaamheden schade wordt veroorzaakt doordat er kabels en leidingen worden geraakt. Als de Opdrachtgever ervoor kiest om geen KLIC-melding (WION-melding) te doen, dan komen de risico’s daarvan voor eigen rekening en risico van de Opdrachtgever.
- De Opdrachtgever zorgt ervoor dat de benodigde voorzieningen en faciliteiten voor de crew – die betrokken is bij de uitvoering van de opdracht – aanwezig zijn op de locatie en dat zij hiervan kosteloos gebruik kunnen maken. De benodigde voorzieningen en faciliteiten zijn in ieder geval: de aanwezigheid van nabijgelegen sanitaire voorzieningen, kleedruimte, drinkwater en een nabijgelegen parkeervoorziening. Ymker Hospitality zal de (overige) benodigde voorzieningen en faciliteiten minimaal twee weken voor aanvang van het evenement aan de Opdrachtgever bekend maken.
- Als een Opdrachtgever niet, niet-tijdig of niet-behoorlijk aan voornoemde verplichtingen heeft voldaan, dan heeft Ymker Hospitality het recht om de uitvoering van de opdracht op te schorten totdat de Opdrachtgever wél aan voornoemde verplichtingen heeft voldaan. Als Ymker Hospitality als gevolg hiervan kosten moet maken, dan komen deze kosten voor rekening van de Opdrachtgever. Deze kosten zullen in dat geval op basis van nacalculatie door Ymker Hospitality aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
- Uitvoering van de opdracht door Ymker Hospitality
- Ymker Hospitality kan een aanbetaling op het factuurbedrag vragen voordat zij start met de uitvoering van de opdracht.
- Alle werkzaamheden die door Ymker Hospitality worden verricht in de uitvoering van de opdracht worden verricht naar beste inzicht en kunnen. Hiervoor is Ymker Hospitality afhankelijk van de informatie die door een Opdrachtgever aan Ymker Hospitality wordt verstrekt. De verplichting van Ymker Hospitality betreft een inspanningsverplichting. Ymker Hospitality bepaalt de wijze waarop de opdracht wordt uitgevoerd, maar houdt daarbij wel rekening met de eisen die de Opdrachtgever daaraan heeft gesteld.
- Ymker Hospitality heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.
- Het geplande evenement vindt plaats op het overeengekomen tijdstip ongeacht de weersomstandigheden en de staat van de locatie, tenzij er sprake is van overmacht. Ymker Hospitality geeft geen garantie voor de weersomstandigheden. Een Opdrachtgever kan dus geen beroep doen op opschorting of ontbinding van de Overeenkomst bij slechte of niet-gewenste weersomstandigheden op de dag dat het evenement staat gepland.
- Opschorting en ontbinding
- Ymker Hospitality heeft het recht om de uitvoering van de opdracht op te schorten of de overeenkomst te ontbinden als:
- o de Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet op tijd nakomt; of
- o door vertraging aan de zijde van de Opdrachtgever niet langer van Ymker Hospitality verwacht kan worden dat zij de Overeenkomst tegen de overeengekomen voorwaarden zal nakomen; of
- o de Opdrachtgever niet de gevraagde zekerheid verstrekt voor de voldoening van haar verplichtingen uit de Overeenkomst.
- Ymker Hospitality heeft in voornoemde gevallen nooit een verplichting om aan de Opdrachtgever een schadevergoeding of kosten te betalen, terwijl de Opdrachtgever op grond van wanprestatie wél de schade of kosten moet vergoeden aan Ymker Hospitality.
- Ymker Hospitality heeft altijd het recht om een Overeenkomst, of een wijziging daarin, te weigeren of te beëindigen, als de opdracht in strijd is met een wettelijke bepaling of regelgeving. Ymker Hospitality mag ook een Overeenkomst weigeren of beëindigen als de Overeenkomst naar haar mening schade kan toebrengen aan de belangen of goede naam van haar onderneming.
- Als de Overeenkomst tussen Partijen wordt ontbonden, dan zijn de vorderingen van Ymker Hospitality op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
- Ymker Hospitality mag de Overeenkomst met directe ingang kosteloos opzeggen of annuleren als de Opdrachtgever niet langer vrijelijk over haar vermogen kan beschikken (o.a. ten gevolge van liquidatie, aanvrage van surseance van betaling, faillissement of schuldsanering). De vorderingen van Ymker Hospitality op de Opdrachtgever zijn dan direct opeisbaar.
- Annulering
- Bij een gehele of gedeeltelijke annulering van de opdracht door de Opdrachtgever heeft Ymker Hospitality het recht om kosten in rekening te brengen aan de Opdrachtgever tegen het daarvoor geldende tarief.
- De annuleringsdatum is de datum waarop Ymker Hospitality de schriftelijke annulering heeft ontvangen.Bij een gehele of gedeeltelijke annulering van de maatwerk opdracht door de Opdrachtgever heeft Ymker Hospitality het recht om de volgende kosten in rekening te brengen aan de Opdrachtgever tegen het daarvoor geldende tarief:
- o de kosten voor de gemaakte uren en verrichte werkzaamheden tot aan de annuleringsdatum; en
- o de kosten voor de (al) bestelde producten of diensten, voor zover deze niet meer (kosteloos) te annuleren zijn.
- o Voor de vaststelling van de gemaakte kosten en de bijbehorende annuleringsdatum is de administratie van Ymker Hospitality leidend.
- o Ymker Hospitality behoudt daarnaast het recht om een volledige schadevergoeding te vorderen als de annuleringskosten niet voldoende zijn.
- In het geval van een gehele of gedeeltelijke annulering van een pakket door de Opdrachtgever brengt Ymker Hospitality kosten in rekening conform onderstaand tijdspad.
- Als de Opdrachtgever de opdracht binnen 72 uur voor aanvang van het evenement geheel of gedeeltelijk annuleert, dan is de Opdrachtgever de volledige overeengekomen kosten verschuldigd aan Ymker Hospitality.
- Als de Opdrachtgever de opdracht buiten 72 uur maar binnen 7 dagen voor aanvang van het evenement geheel of gedeeltelijk annuleert, dan is de Opdrachtgever 75% van de overeengekomen kosten verschuldigd aan Ymker Hospitality.
- Als de Opdrachtgever de opdracht buiten 7 dagen maar binnen 14 dagen voor aanvang van het evenement geheel of gedeeltelijk annuleert, dan is de Opdrachtgever 50% van de overeengekomen kosten verschuldigd aan Ymker Hospitality.
- Als de Opdrachtgever de opdracht buiten 14 dagen maar binnen 21 dagen voor aanvang van het evenement geheel of gedeeltelijk annuleert, dan is de Opdrachtgever 25% van de overeengekomen kosten verschuldigd aan Ymker Hospitality.
- Als de Opdrachtgever de opdracht buiten 21 dagen maar binnen 31 dagen voor aanvang van het evenement geheel of gedeeltelijk annuleert, dan is de Opdrachtgever 12,5% van de overeengekomen kosten verschuldigd aan Ymker Hospitality.
- Ymker Hospitality behoudt daarnaast het recht om een volledige schadevergoeding te vorderen als de annuleringskosten niet voldoende zijn.
- Overmacht
- Ymker Hospitality is niet gehouden om een verplichting uit de Overeenkomst na te komen, als er sprake is van overmacht (artikel 6:75 BW).
- Naast het bepaalde in de wet en jurisprudentie, wordt onder overmacht verstaan: alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of onvoorzien, waarop Ymker Hospitality geen invloed kan uitoefenen, maar waardoor Ymker Hospitality niet in staat is om de verplichtingen uit de Overeenkomst na te komen. Dit omvat ook de situatie dat er sprake is van een werkstaking in het bedrijf van Ymker Hospitality of derden, en de situatie dat Ymker Hospitality producten of diensten te laat geleverd krijgt van haar leveranciers. Ymker Hospitality kan zich ook beroepen op overmacht als de overmacht intreedt nadat Ymker Hospitality de Overeenkomst had moeten nakomen.
- Ymker Hospitality heeft het recht om de verplichtingen uit de Overeenkomst op te schorten tijdens de periode dat de overmacht plaatsvindt. Beide Partijen hebben het recht om de Overeenkomst te ontbinden zonder vergoeding van schade als deze periode van overmacht langer dan drie maanden duurt.
- Als Ymker Hospitality bij het intreden van de overmacht al een deel van haar verplichtingen uit de Overeenkomst is nagekomen, dan mag Ymker Hospitality dit alvast in rekening brengen aan de Opdrachtgever. De Opdrachtgever is dan verplicht om deze factuur te voldoen.
- Vergoedingen en betaling
- De Opdrachtgever is aan Ymker Hospitality een vergoeding verschuldigd voor de overeengekomen dienstverlening. Ymker Hospitality hanteert daarvoor de navolgende factuurmomenten:
- o Als de totale prijs van de Overeenkomst lager dan € 10.000,00 exclusief BTW bedraagt: ▪ Direct na het sluiten van de Overeenkomst: een aanbetaling van 50% van de overeengekomen totaalprijs;
- ▪ Direct na het evenement: betaling van het resterende bedrag (50%) van de overeengekomen totaalprijs, plus eventuele meerkosten.
- o Als de totale prijs van de Overeenkomst € 10.000,00 exclusief BTW of hoger bedraagt:
- ▪ Direct na het sluiten van de Overeenkomst: een aanbetaling van 30% van de overeengekomen totaalprijs;
- ▪ 14 dagen voorafgaand aan het geplande evenement: een betaling van 20% van de overeengekomen totaalprijs;
- ▪ Direct na het evenement: betaling van het resterende bedrag (50%) van de overeengekomen totaalprijs, plus eventuele meerkosten.
- De factuur moet elke keer binnen 7 dagen na de factuurdatum betaald worden.
- Als een Opdrachtgever de factuur of deelfactuur niet op tijd of niet volledig betaalt, dan is de Opdrachtgever zonder voorafgaande ingebrekestelling of sommatie van Ymker Hospitality in verzuim vanaf het verstrijken van de betalingstermijn. De Opdrachtgever is dan de wettelijke rente en incassokosten verschuldigd over de nog openstaande bedragen vanaf de vervaldatum van de factuur tot aan het moment dat het volledig verschuldigde bedrag is betaald. Alle redelijke gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten die gemaakt worden om de vordering te innen komen ook voor rekening van de Opdrachtgever.
- De Opdrachtgever is nooit gerechtigd om het door haar verschuldigde bedrag te verrekenen met een vordering die zij heeft op Ymker Hospitality.
- Bezwaren tegen de hoogte van een factuur of andere bezwaren schorten de betalingsverplichting van een Opdrachtgever niet op.
- Aansprakelijkheid
- Een eventuele aansprakelijkheid van Ymker Hospitality is altijd beperkt tot hetgeen in deze algemene voorwaarden is geregeld.
- Ymker Hospitality is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan doordat door of namens de Opdrachtgever onjuiste en/of onvolledige gegevens aan Ymker Hospitality is verstrekt.
- De aansprakelijkheid van Ymker Hospitality is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag dat haar verzekeraar in dat geval uitkeert, of als er geen uitkering van de verzekering plaatsvindt, tot een bedrag van hoogstens € 1.500,00.
- Ymker Hospitality is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Hieronder wordt verstaan: (1) de redelijke kosten om de oorzaak en omvang van de schade vast te stellen, (2) indien van toepassing, de redelijke kosten die gemaakt zijn om de gebrekkige prestatie van Ymker Hospitality op te lossen, voor zover deze aan Ymker Hospitality toegerekend kunnen worden, en (3) de redelijke kosten die gemaakt zijn om de schade te voorkomen of beperken. De Opdrachtgever moet dan wel kunnen aantonen dat deze kosten ook daadwerkelijk hebben geleid tot beperking van de directe schade.
- Ymker Hospitality is nooit aansprakelijk voor indirecte schade. Hieronder wordt onder andere verstaan: gevolgschade, gederfde winst en schade ten gevolge van bedrijfsstagnatie.
- De beperkingen van de aansprakelijkheid van Ymker Hospitality zijn niet van toepassing als Ymker Hospitality de schade heeft veroorzaakt met opzet of grove schuld.
- Vrijwaring
- De Opdrachtgever vrijwaart Ymker Hospitality, en door Ymker Hospitality ingeschakelde derden, voor eventuele aansprakelijkheden ten opzichte van derden, die schade lijden door de uitvoering van de Overeenkomst.
- De Opdrachtgever vrijwaart Ymker Hospitality voor eventuele aansprakelijkheid die is ontstaan doordat de Opdrachtgever niet (op tijd) bij Stichting Buma Stemra toestemming heeft gevraagd voor het gebruik van muziek op het evenement.
- De Opdrachtgever vrijwaart Ymker Hospitality voor schade aan, en verlies of diefstal van, serviesgoed, tafellinnen, glaswerk en andere goederen en apparatuur die worden gebruikt tijdens het evenement.
- De Opdrachtgever vrijwaart Ymker Hospitality voor schade die door (een) aanwezige(n) op het evenement vóór, tijdens of na het evenement is toegebracht aan apparatuur, attracties, decoraties, kleding, attributen of installaties.
- Ymker Hospitality wijst Opdrachtgever op de mogelijkheid om een evenementenverzekering af te sluiten. Een dergelijke verzekering kan onder meer dekking bieden voor de financiële schade als het evenement niet doorgaat, voor schade aan de eigendommen van de Opdrachtgever en de gehuurde spullen van Ymker Hospitality en/of derden en voor schade die door bezoekers wordt toegebracht.
- Intellectuele eigendom en auteursrechten
- Ymker Hospitality behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die Ymker Hospitality heeft op grond van de Auteurswet en de Wet op de naburige rechten.
- Alle rechten van intellectuele eigendom die ontstaan bij de uitvoering van de opdracht komen aan Ymker Hospitality toe en mogen niet zonder voorafgaande toestemming van Ymker Hospitality worden gebruikt of nagemaakt.
- Beeldmateriaal dat is gemaakt tijdens de uitvoering van de opdracht, mag door Ymker Hospitality worden gebruikt voor andere doeleinden (o.a. promotie) op de voorwaarde dat hierdoor geen vertrouwelijke informatie openbaar wordt gemaakt.
- Geheimhouding en vertrouwelijkheid
Beide Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie, die zij van elkaar of uit andere bron hebben verkregen tijdens de uitvoering van de Overeenkomst. Informatie is vertrouwelijk als dit door een Partij is medegedeeld aan de andere Partij of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
- Privacy
Ymker Hospitality is bekend met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en houdt hiermee rekening bij het verwerken van de (persoons)gegevens van de Opdrachtgever. Er worden geen (persoons)gegevens gedeeld met derden, tenzij:
- dit nodig is voor een goede uitvoering van de Overeenkomst; of
- Ymker Hospitality een wettelijke plicht heeft om de (persoons)gegevens te delen; of
- Ymker Hospitality hiervoor toestemming heeft gekregen van de Opdrachtgever.
- Klachten
Ymker Hospitality hecht zeer veel waarde aan een succesvolle uitvoering van de Overeenkomst. Als de Opdrachtgever toch een tekortkoming of verbeterpunt constateert, dan kan dit mondeling, telefonisch (06302771888), schriftelijk (adres: Hooiwagen 6, 8253 VK Dronten) of per e-mail (roy@ymkerhospitality.nl) gemeld worden aan Ymker Hospitality. De Opdrachtgever zal aan Ymker Hospitality dan de gelegenheid geven om de klacht of het verbeterpunt te onderzoeken en om met een passende oplossing te komen. Aan een ingezonden klacht of verbeterpunt kunnen geen rechten worden ontleend.
- Toepasselijk recht en geschillen
- Het Nederlands recht is van toepassing.
- De Rechtbank Midden-Nederland is uitsluitend bevoegd om van geschillen kennis te nemen.
- Partijen zullen eerst proberen om een geschil onderling op te lossen voordat zij een beroep doen op de rechter.
- Vindplaats en wijziging van de algemene voorwaarden
Ymker Hospitality zendt deze algemene voorwaarden tegelijkertijd met de offerte toe aan de Opdrachtgever.
Deze algemene voorwaarden kunnen ook worden geraadpleegd op de website www.ymkerhospitality.nl